Vad lite det krävs nu för tiden…

Går hemma i lugn och ro, plockar lite, håller en varm kaffekopp i handen, vovven ligger i soffan och nannar gott, min man ställer fram frukost. Tv:n är på och morgonpratarna pratar och pratar.  En helt vanlig söndag och jag känner mig varm, trygg och förväntansfull. Senare på dagen kommer mina käraste vänner på besök för att se vårt nya hus. Helt plötsligt kommer ett nyhetsinslag om att norska kvinnor åker över till Sverige för att könsbestämma fostret, för att sen utan utredning ta bort det… Tårarna bara kom, helt utan förvarning och allt blev så där murrigt och kallt igen. Jag är för fri abort, utan utredning och förklaringar. En kvinna ska ha den rätten, utan tvekan. Men att höra att det finns dem som väljer bort sina barn för att de är av fel kön är bara avskyvärt. Jag kan inte hitta några bortförklaringar som kan mildra fallet. Denna nyhet hade gjort mig upprörd för tre år sen också men jag hade släppt det efter ett tag. Det har gått ett dygn och jag känner mig fortfarande arg och ledsen. Det krävs inte så mycket nu för tiden…

Published in: on februari 23, 2009 at 8:09 f m  Comments (5)  

The URI to TrackBack this entry is: https://minivfsaga.wordpress.com/2009/02/23/vad-lite-det-kravs-nu-for-tiden/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 kommentarerLämna en kommentar

  1. Ja.. upprörd är bara mellannamnet på de känslor den nyheten väcker. Man vet inte vad man ska säga.
    Helt skandalöst, fruktansvärt och galetgaletgalet sinnessjukt.
    Jag är verkligen intresserad av att höra en enda människa propagera FÖR detta och motivera det på ett vettigt sätt.
    Hur i helvete?
    Ursäkta.

  2. Helt sjukt, hur fasen tänker man då?!! Det känns läskigt att leva i ett samhälle där folk kan tänka sig att göra sådana val. Förstår att du reagerade.

  3. Det är så oerhört respektlöst och oförståeligt. Blir så arg och upprörd över att det får ske. Socialstyrelsens översyn av regelverket är sannerligen välkommen. /Z

  4. Det är för djävligt, jag håller med.Man bara hoppas någonstans att de kvinnor/blivande föräldrar som vill genomgå abort pga ”icke önskat kön” någon gång ska få sig en riktig tankeställare och näsknäpp i livet. Att även de ska få lära sig att man inte kan styra allt i livet precis såsom man vill. Man kanske istället ska uppskatta och vara tacksam för att man faktiskt har förmågan överhuvudtaget att bli gravid. Det är inte som att lämna tillbaka en oönskad julklappströja inom den 30dagars öppet-köp gränsen. Mår illa av att bara tänka på det. Blir däremot glad av att tänka på dig, min vän. Jag tänker på dig mycket, hoppas att du känner det. Närhelst du behöver finns jag här. All styrka inför kommande veckor och kramar från mig i Karlshamn (är på tjänsteresa)

  5. Man undrar ju om det verkligen ska vara ok att kolla könet på barnet när folk använder det till abort. Vidrigt!


Kommentera

